GroenLinks gelooft niet in het oplossen van files door nog meer asfalt aan te leggen. De noodzaak van de aanleg van de A4-Zuid is niet aangetoond. De kosten ervan zijn enorm. Vrachtvervoer per spoor of water en het verbeteren van het openbaar vervoer bieden oplossingen voor de verkeersdrukte. Goede en veilige voorzieningen voor voetgangers, fietsers en het openbaar vervoer verminderen het autogebruik.
GroenLinks geeft de voetganger en fietser letterlijk en figuurlijk voorrang! Bij de herinrichting van dorpen nemen we maatregelen voor een veilige en vrije doorgang van voetgangers en fietsers. Gevaarlijke plekken op de doorgaande fietsroutes, vooral die naar de scholen, pakken we snel aan. We versterken het openbaar vervoer. Met een voldoende dekkend net verminderen we de druk op de wegen en wordt onze lucht schoner. Aanvullende ideeën en initiatieven voor duurzaam collectief vervoer juichen wij toe.
Tot slot constateert GroenLinks dat de aan- en afvoer van goederen van bedrijven sommige dijken en polderwegen te veel belast. Dit maakt de toch al kwetsbare dijken te druk en daardoor gevaarlijk voor omwonenden, fietsers en voetgangers.
Onze actiepunten zijn:
• Voet- en fietspaden zijn veilig, ook op de dijken. Daar waar het wenselijk is komen gescheiden fietspaden;
• Bij oversteekplaatsen en rotondes hebben voetgangers en fietsers voorrang;
• Het aantal veilige fietsstallingen bij bushaltes en het busstation in Heinenoord wordt uitgebreid;
• Het gebruik en de toegankelijkheid van het openbaar vervoer wordt bevorderd. Niet alleen de buurtbus, maar het volledige openbaar vervoer in de Hoeksche Waard moet worden uitgebreid. Er moet onderzoek komen naar de haalbaarheid van nieuwe oeververbindingen of andere OV-mogelijkheden met Rotterdam en Dordrecht;
• GroenLinks is voor een tegemoetkoming in de vervoerskosten van mensen met een beperking, die geen gebruik kunnen maken van het reguliere openbaar vervoer, en (eenzame) ouderen;
• Zowel in als buiten de kernen komen meer dan voldoende oplaadplaatsen voor elektrische fiets en auto;
• Er komt snel onderzoek naar de verschillende vormen van collectief vervoer;
• Autodelen wordt gestimuleerd. Carpoolplaatsen verder weg van de A29 worden overwogen;
• Binnen de bebouwde kom is een maximumsnelheid van 30km de norm. Alleen daar waar het veilig genoeg is kan een maximum snelheid van 50km overwogen worden;
• In de winter heeft het strooien op doorgaande fietsroutes voorrang;
• De A4-Zuid is niet nodig. De verkeersdrukte in de spits kan op andere manieren aangepakt worden;
• Mobiliteitsproblemen in de Hoeksche Waard plaatsen we binnen het grotere kader van het mobiliteitsvraagstuk in de provincie Zuid-Holland;
• Bij nieuwbouw wordt de parkeerruimte op eigen terrein gerealiseerd;
• GroenLinks wil een plan om vrachtvervoer te weren van de meest kwetsbare wegen.