Wat doe je als ons Nationaal Landschap in de regio lijkt te worden vergeten, als zo mooie groene kansen blijven liggen en verstedelijking dreigt? Een kwaoien errepel worden? Welnee, ons raadslid Tania Heimans (portefeuille: leefomgeving) nodigde leden van de sinds kort grootste fractie in de provincie uit: GroenLinks-PvdA Zuid-Holland ❤️💚

Twee nieuwe Statenleden, Camille de Luca-Schwartz en Adem Mustafa, kwamen 27 september naar ons eiland. Bij Klein Profijt werden zij eveneens verwelkomd door enkele founding fathers van ons Nationaal Landschap - Dick Bussing (Hoekschewaards Landschap - HWL), Joost Kievit (voorzitter HW Zoemt en Water Natuurlijk) en Jan Robbemond (PvdA HW), en daarnaast ook door Theo Schuurmans (voorzitter HWL) en Heiltje Karels (HWL en petitie tegen kap Bos van Los) 🤗

Bij Hoeksche appeltaart bespraken we mooie groene voorbeelden, kansen en ook bedreigingen van ons Nationaal Landschap dat meer op de kaart mag worden gezet. Zo werken HWL, HW Zoemt en agrariërs hier al bij mooie projecten samen, die naar meer smaken. En is er onze aangenomen motie Landschapsontwikkelplan, van CDA-GroenLinks, waarmee het landschap i.s.m. boeren natuurrijker kan worden, en het idee voor de Zandhommelzuidas van HW Zoemt. Het Bos van Los en de beeldbepalende bomenrij bij Numansdorp die gekapt dreigen te worden. De ‘Groene bedrijvencampus’ in Puttershoek die eerder vervuilend havenindustriegebied wordt. Verontreiniging van onze wateren door Zeer Zorgwekkende Stoffen, zoals PFAS. En wordt het tijd dat de provincie onze roedel damherten als wild kan erkent in plaats van te willen laten afschieten 🦌

En nee, zelfs onze Statenleden kunnen niet toveren en zijn als grootste fractie helaas niet in de meerderheid. Maar ze gingen wel geïnspireerd, strijdbaar en met veel nieuwe informatie over ons eiland terug naar de Provinciale Staten 🍀Zo blijven we elkaar versterken 💪