Al tientallen jaren wordt om snelle oplossingen voor verkeersonveiligheid op onze dijken gevraagd. Afgelopen dinsdag besloot onze gemeenteraad over een startnotitie voor een mobiliteitsplan. Oftewel: een plan hoe het plan voor een mobiliteitsplan wordt gemaakt.

De bewoners van Zwartsluisje en Sluisjesdijk, bewoners van de Blaaksedijk, het Collectief Veilige Dijken namens 15 bewonersgroepen en stichting BHWP.

Ze kwamen in onze raadszaal allemaal onderstrepen dat de gevraagde oplossingen voor toenemende verkeersonveiligheid en verkeersoverlast op hun dijken veel te lang op zich laten wachten en dat ze zich akelig lang niet gehoord voelen. GroenLinks wil niet langer snelheid op de dijken, maar eindelijk snelheid met oplossingen. Onze fractie diende daarom een motie op initiatief van D66, Constructief HW en BurgerBelangen mede in, en ook een amendement op initiatief van ChristenUnie. Beide kregen geen steun van de coalitie en haalden het daarom niet. GroenLinks stemde daarom tegen het plan om een plan te maken voor een mobiliteitsplan. De bewoners verdienen meer daadkracht en snellere oplossingen.

Of we dan niets hebben bereikt? Jazeker wel, in samenwerking met andere fracties (uiteraard ook met Pvda), kregen we de volgende toezeggingen: voor het einde van het jaar horen we hoeveel geld en tijd nodig is om 30 km-zones op de dijken te realiseren, bewoners worden meer betrokken en ons unieke dijkenlandschap en de verkeersproblematiek die daar speelt krijgen speciale aandacht bij toekomstplannen.