GroenLinks is zeer tevreden met het besluit van het college in Oud-Beijerland, als gevolg van een motie ingediend door GroenLinks samen met het CDA, om vanaf eind juli nachtbussen in te zetten op zaterdag. Dit is voor veel jongeren een uitkomst, aangezien een taxirit veel duurder is dan de 10 euro die betaald wordt voor een enkele rit met de nachtbus. Het eerste jaar waarin de nachtbussen, die 2 keer per nacht zullen rijden, worden ingezet, wordt aangemerkt als een pilot. In 2019 zal een evaluatie volgen om een eventueel aanvullend budget nader te bepalen.

De inzet van nachtbussen is iets waar GroenLinks zich hard voor maakt en zal blijven maken in de nieuwe gemeente. Het is dan ook zo dat het college heeft gekeken naar de mogelijkheid voor het realiseren van de nachtbus in de Hoeksche Waard dankzij een motie die is ingediend door GroenLinks en het CDA, aangenomen door de raad. Alhoewel wij het besluit van het college in Oud-Beijerland toejuichen, pleiten wij er ook voor dat de andere gemeenten afspraken moeten maken omtrent de inzet van nachtbussen. Het zal pas na de zomer duidelijk worden in hoeverre de nachtbussen regionaal ingezet kunnen worden. Daarnaast zien wij het liefst dat de bussen op meerdere tijden vanuit Rotterdam vertrekken om de bus nog aantrekkelijker te maken voor de jongeren.